Inovacije Skala procene

Skala procene

SKALA PROCENE OPŠTE FUNKCIONALNOSTI UČESNIKA

Instrument za procenu koji ima za cilj da se prikupe validni podaci o osobama sa smetnjama u razvoju koje se nalaze u sistemu socijalne zaštite ili se nalaze u biološkim porodicama a učesnici su različitih programa (Škola života, Škola životnih veština).

Skala je podeljena u tri oblasti – SAMOSTALNOST, ADAPTIBILNOST I GRUPNA DINAMIKA. Procenom učesnika kroz pomenute oblasti, procenjujemo način funkcionisanja učesnika kao i nivo njegove osposobljenosti za život u najmanje restriktivnom okruženju.

Kada analiziramo samostalnost kao proces kroz koji se protežu aktivnosti za ovladavanjem životnim veštinama, imamo u vidu niz elemenata bez kojih osobe sa smetnjama u mentalnom razvoju ne bi bile u mogućnosti da adekvatno odgovore zahtevima za samostalan život i rad.       U osnovne aktivnosti koje su procenjuju u ovoj oblasti spadaju: održavanje lične higijene, higijena prostora, postavljanje stola i serviranje hrane, korišćenje kuhinjskog pribora, priprema obroka, pranje posuđa, korišćenje i održavanje električnih aparata, održavanje odeće i obuće, oblačenje i obuvanje, korišćenje novca, ritam dana i radna sposobnosti.

Adaptibilnost je proces koji podrazumeva sposobnost osobe da se snalazi u svakodnevnom životu. Snalaženje je korišćenje iskustvenih doživljaja i njihovo kombinovanje u cilju prilagođavanja situaciji, okolini ili društvu.Osobe sa smetnjama u mentalnom razvoju različito reaguju na nove obaveze i novu sredinu, pa je i adaptacija različita.Ove osobe pokazuju nizak stepen adaptibilnosti u novonastalim situacijama, a uzrok leži u emocionalnim reakcijama, znatnoj preosetljivosti na nadražaje koji dolaze iz spoljne sredine i smanjenoj sposobnosti prenosa socijalnih iskustava. U ovoj oblasti stavljen je akcenat na procenu: ponašanja osoba sa smetnjama u mentalnom razvoju na javnim mestima i u gostima, snalaženja u prostoru i kontakta sa ukućanima, komšijama i nepoznatim osobama.

Grupna dinamika - dinamika života i rada u grupi uslovljena je višebrojnim specifičnostima, a posebno zavisi od sastava članova i njihove starosne dobi, psihofizičkih i mentalnih kapaciteta, nivoa socijalizacije, prilagođenosti zajedničkom životu, moralnih osobina, kulturnih navika, nivoa aktivnosti koje se sprovode, kao i drugih vrlina koje treba da krase čoveka. Mnoge vrednosti se uče tokom života gde je porodično okruženje prva i najvažnija karika u lancu sticanja veština i navika i od stečenih znanja u takvoj sredini zavisi kako će se jedinka snaći tokom kasnijeg života u društvenoj sredini.Grupna dinamika je kontinuirani proces kroz koji se vrši usklađivanje ličnih potreba, sposobnost mišljenja, emocija, navika, veština i znanja sa istim atributima osoba iz okruženja. Osobe sa smetnjama u mentalnom razvoju, takođe, imaju takve potrebe i oni živeći u manjim ili većim grupama stiču znanja i veštine, samopouzdanje, simpatije za druge, potvrđuju svoju naklonost prema najbližim, jačaju volju, savesnost, izražavaju ambicije i oduševljenost pri izvođenju svih aktivnosti, a pogotovo onih gde je uspeh evidentan. Kroz ovu oblast vrši se procena pojedinca kroz sledeća polja: stav učesnika prema grupi, uticaj koji grupa ima na učesnika, pokretanje grupe – položaj pojedinca u grupi, kao i odabir idealne grupe za pojedinca.

Skalom procene opšte funkcionalnosti učesnika do sada je procenjeno 2 372 deteta/osobe koje se nalaze u različitim institucijama za smeštaj osoba sa smetnjama u razvoju ili žive u biološkim porodicama.

 

Sponzori

Budimo u kontaktu

Možete da nas kontaktirate na jedan od sledećih načina:

Tel:(+381) 11 33 49 623
Fax:(+381) 11 33 49 623
E-pošta: Ova adresa el. pošte je zaštićena od spambotova. Omogućite JavaScript da biste je videli.
WWW:www.decjesrce.rs